17 آذر 1404 ساعت 00:03

نکات و  پیشنهادات مهم مطرح شده در نشست تخصصی اساتید دانش صرف که توسط اساتید مدارس حوزه علمیه قم طرح گردید.

این نشست که با حضور 40 نفر از اساتید صرف حوزه علمیه قم روز پنجشنبه 4 آذرماه 1400 برگزار شد؛ اساتید محترم به بیان نکات و پیشنهاداتی در راستای بهبود وضعیت متون درس و شیوه تدریس پرداختند که عناوین مهم مطرح شده می توان به :

  1. توجه به ویژگی های طلبه و تامین محتوای مناسب بر اساس گروه های سنی و سطح یاگیری؛
  2. اصلاح برنامه آموزشی حوزه در موضوع دانش صرف از طریق اختصاص سه نیم سال آموزشی به درس صرف و گنجاندن درس کارگاه صرف در برنامه آموزشی طلاب؛
  3. استفاده از اساتید و پژوهشگران جوان و دارای بنیه و قوت علمی در تدوین کتب درسی؛
  4. ارتقاء جایگاه دانش ادبیات در نظام تعلیم و تربیت حوزه علمیه از طریق راه اندازی مرکز تخصصی ادبیات، راه اندازی گروه علمی ادبیات در بخش مدارج علمی و حمایت شغلی و صنفی از اساتید ادبیات؛
  5. طراحی نقشه جامع تحول در دانش ادبیات (صرف، نحو، لغت، بلاغت)
  6. افزودن درس لغت به مجموعه دروس ادبیات عرب؛
  7. طراحی سیر مناسب آموزشی (آسان به سخت) در سازماندهی دروس و تدوین کتب درسی؛
  8. پرهیز از تبدیل کتب درسی به متون خودآموز که منجر به حذف یا کمرنگ شدن نقش استاد در فرایند آموزش شود؛
  9. پیشینه شناسی جامع و منطقی، پیش از تالیف کتب درسی با هدف تجمیع محسنات آثار پیشین و پرهیز از تکرار معایب و اشتباهات؛
  10. تعیین دقیق اهداف آموزشی مورد نظر در آموزش صرف؛ (از توانایی نسبت به شناخت کلمه و درک متن تا توان تحلیل های ادبی)
  11. استفاده بجا و مناسب از آیات و روایات در مثال ها، تمرین ها و پرسش ها با توجه به مضامین و لایه های مفهومی عمیق موجود در آیات و روایات و کم توانی مخاطب در فهم آن؛
  12. معرفی تراث و منابع دانش صرف در عین پرهیز از پر حجم نمودن کتاب درسی و با در نظر داشتن محدوده آموزشی؛
  13. برگزاری نشست های منظم نقد کتب صرف؛ (اصلی و بدیل)
  14. شناسایی اساتید پیشکسوت و ثبت نظریه ها، نقدها و تحلیل های آنان؛
  15. تدبیر لازم جهت اصلاح نواقص و چاپ کتاب پیش از آغاز سال تحصیلی؛
  16. برگزاری دوره های دانش و مهارت افزایی تدریس، ویژه اساتید صرف؛
  17. پرداختن به ضرورت، کارکرد و سایر عناوین رئوس ثمانیه در کتاب درسی و اختصاص زمان مناسب جهت تبیین و القای آن؛
  18. برجسته نمودن مبانی عقلایی و استدلال ها و تحلیل های ادبی در متن؛
  19. استفاده از ظرفیت ادبیات فارسی در آموزش ادبیات عرف؛
  20. پرهیز از بکار بردن واژه های مغلق، تعابیر ثقیل و اصطلاحات فنی در تدوین کتب درسی؛
  21. معرفی متون بدیل، متون پشتیبان، کتب کار و تمرین طلبه و راهنمای استاد بر اساس ذائقه ها و رویکردهای متنوع در آموزش ادبیات؛
  22. انجام پژوهش های آموزشی در موضوع دانش صرف؛
  23.  شناسایی و ترویج سبک های آموزشی نوآورانه و بدیع در حوزه دانش صرف.  اشاره نمود.

Template Design:Dima Group