در نهمین نشست تخصصی دفتر تدوین متون درسی حوزه های علمیه از سلسه نشست های مشورتی با اساتید کتب درسی مدارس نشست مذکور با حضور اساتید کتاب تجوید مدارس برگزار گردید.

در این نشست اساتید کتاب تجوید به بیان نظرات و پیشنهادات در خصوص شیوه تدریس این کتاب، نحوه تدریس آن در مدارس و ملاحظات و مشکلات محتوایی پرداختند که در ذیل به برخی از موارد مهم اشاره شده می پردازیم.

کاهش حجم کتاب با توجه به ساعت اختصاص داده شده به این درس.

اصلاح کتاب استاد حبیبی و معرفی آن به عنوان بدیل(کتاب بیشتر تئوری بود و ضرورت دارد مباحث عملی و کارگاهی وتمرین به آن افزوده شود)

این کتاب نیاز به کتاب پشتیبان ویژه اساتید دارد.

اصل آوردن قسمت هایی از مصحف شریف مورد سوال است و می بایست بررسی لازم انجام شود چراکه ضروری است ارتباط طلبه با قرآن حفظ شود. در صورتی که قرار شد  قسمت هایی از قرآن در درس بیاید مکان آیات در صفحه تغییر نداشته باشد. (مثل کتاب تذکار وحی)

این کتاب مبتنی بر شنیدار است پس کار کارگاهی می طلبد و ساختار متناسب با آن یعنی یادگیری می بایست تقویت شود :

ضرورت استفاده از عکس ،جدول و نمودار برای آموزش ادای مخارج حروف و احکام اختصاصی هر دسته.

تخصیص نمره شفاهی برا ی این درس ضروری است.

این کتاب ظرفیت یک کتاب دیجیتال را دارد و با کد گذاری می توان صوت و لحن های مختلف را بار گذاری کرد که قابل استفاده و برای این کتاب ضروری می باشد.

توضیحات ضروری راجع به تاریخچه این علم، اختلاف قرائت ها و قراء سبعه و دلیل برتری قرائت حفص از عاصم باید آورده شود. همچنین رسم الخط و ویژگی های خط عثمان طه و سایر پیوست های علم تجوید.

مفاخر این علم در کتاب مطرح شوند.

ضعیف زمینه های تربیتی در کتاب.

کتاب فاقد مقدمه لازم برای ورود به این علم می باشد.

ثمرات فقهی کم توجهی به رعایت تجوید و ادای حروف از مخارج اختصاصی، بیان شود.

انتخاب سوره ها برای تمرین هر درس بازبینی و از سوره ها و آیاتی استفاده شود که بیشترین شاهد مثال را دارد و بُعد تربیتی  آیه نیز لحاظ شود.

کتاب فاقد بودجه بندی لازم است.

تفکیک مقاطع سیکل و دیپلم در کتاب.

تشکیل جلسه با حضور مولف محترم برای برطرف کردن اشکالات.

 

 گزارش تصویری مرتبط: 

گزارش تصویری از نهمین نشست از سلسله نشست های دفتر تدوین متون با موضوع کتاب تجوید