
مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه های علمیه
شرح وظایف
مرکز تدوین متون و منابع درسی، بهعنوان یکی از نهادهای راهبردی حوزههای علمیه، مأموریت دارد تا با تدوین، ارزیابی و بهروزرسانی منابع آموزشی، زمینهساز ارتقاء علمی و تربیتی طلاب در سطوح مختلف آموزشی باشد. شرح وظایف این مرکز در قالب محورهای زیر تعریف میشود:
سیاستگذاری و برنامهریزی کلان
- پیشنهاد سیاستهای کلان و برنامههای بلندمدت و میانمدت به مدیر حوزههای علمیه؛
- سیاستگذاری اجرایی و تعیین راهبردهای عملیاتی در حوزه تدوین متون آموزشی؛
- طراحی و استقرار نظام جامع تدوین متون درسی متناسب با اهداف چشمانداز حوزه؛
تدوین و ارزیابی متون آموزشی
- تألیف و تدوین متون درسی بر اساس برنامههای مصوب و اولویتهای اعلامشده از سوی مراجع ذیصلاح؛
- تدوین استانداردهای علمی و آموزشی برای کتابهای درسی و کمکدرسی؛
- بازبینی، اصلاح و بهروزرسانی متون تدوینشده بر اساس نتایج ارزیابیهای تخصصی؛
- تدوین متون کمکدرسی، راهنمای تدریس و منابع مکمل آموزشی؛
- بررسی و تأیید انطباق متون پیشنهادی با استانداردهای مصوب آموزشی؛
فناوری و آمادهسازی انتشار
- آمادهسازی متون درسی و کمکدرسی تا مرحله نهایی انتشار؛
- بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی در فرآیند تدوین و ارائه منابع؛
- طراحی قالبهای دیجیتال و چاپی برای انتشار منابع درسی با کیفیت بالا؛
توسعه علمی و تعاملات تخصصی
- برگزاری نشستها، کارگاهها و همایشهای علمی در راستای مأموریتهای مرکز؛
- همکاری و ایجاد ارتباط با مراکز مشابه داخلی و خارجی جهت تبادل تجربیات و بهرهبرداری از ظرفیتهای علمی؛
- تشکیل و مدیریت جلسات شورای سیاستگذاری تدوین متون درسی؛
نظارت، ارزیابی و گزارشدهی
- نظارت بر حسن اجرای وظایف واحدهای تابعه و ارزیابی مستمر عملکرد کمی و کیفی؛
- تهیه و تنظیم گزارشهای عملکرد دورهای و موردی برای ارائه به مقام مافوق؛؛
- تهیه و تنظیم بودجه سالیانه و پیشنهاد آن به مراجع ذیربط
امور حقوقی و سازمانی
- تهیه، تدوین و بررسی قوانین، آییننامهها و دستورالعملهای مورد نیاز مرکز؛
- شرکت در جلسات تخصصی بنا به مأموریتهای محوله و اختیارات تفویضشده؛
- انجام سایر امور محوله در چارچوب وظایف سازمانی و بنا به دستور مقام مافوق.
فرایند تدوین کتب درسی

